Over Spril

Tips en tricks voor je eerste werkdag

Zenuwachtig voor je eerste dag bij je nieuwe baan? Tiffany is sinds kort planner bij Spril en weet als geen ander hoe het is om te beginnen aan je eerste werkdag. In 5 tips en tricks helpt ze je voor te bereiden!

1. The basics;

  • Praat met iemand over je nieuwe baan. Zo kan je zelf gemakkelijk op een rijtje krijgen wat jij van je nieuwe baan verwacht wellicht kan jouw gesprekspartner hier ook iets aan bijdragen.
  • Zorg voor je zelf! Zorg er voor dat je er representatief bij loopt en dat je lekker fris bent.
  • Neem je eigen lunchpakket, snack en waterfles mee. Niemand zit te wachten op een hangry collega.
  • Kom op tijd, of liever nét even iets te vroeg…
  • Stap binnen met een glimlach op je gezicht!
  • Je nieuwe collega’s zijn natuurlijk razend benieuwd naar wie jij bent en hoe je privéleven er uit ziet (waar kom je vandaan, ben je getrouwd, heb je kinderen) maar ook naar wat je hen en het bedrijf of organisatie te bieden hebt. Zorg dat je een elevator pitch van ongeveer 30 seconden klaar hebt over wie je bent en wat je hiervoor hebt gedaan.

2. Steek je handen uit de mouwen;

  • Het kan zo zijn dat nog niet alle benodigdheden, hardware of applicaties voor je klaar staan op je eerste werkdag. Zoek uit wat jij kan doen om dit voor elkaar te krijgen.
  • Kan je hier (nog) even niets voor doen? Maak dan een praatje met een van je kersverse collega’s, het is fijn dat zij weten wie je bent en uit welk hout je bent gesneden, maar voor jou natuurlijk ook fijn om te weten wat zij jou te bieden hebben! Ga netwerken en zoek uit wie je stakeholders zijn, en welke informatie je van hen nodig hebt.
  • Wellicht kan je ook de werkdag van je collega wat verlichten door een klusje voor hen op te pakken. Wees daarbij niet bang om een klusje te doen die buiten jouw takenpakket valt. Het is verstandig om er duidelijk bij te vertellen dat je dit kan doen omdat je nog niet met je eigen werkzaamheden kan starten.

3. Luister goed;

  • Dit klinkt logisch, toch is luisteren niet altijd even makkelijk. Er zit namelijk een verschil tussen luisteren en iemand aanhoren.
  • Maak notities tijdens het inwerken, zodat je dit later terug kan lezen. Vat af en toe hardop kort samen wat je collega heeft verteld en uitgelegd, mocht je hier iets van verkeerd hebben begrepen, dan is dit je kans om het recht te zetten.

4. Last but not least… HAVE FUN!!

  • Er is altijd een momentje om een kort praatje te houden of een grapje te maken, bijvoorbeeld tijdens de lunch of tussen je taken door. Bedenk eventueel thuis vast wat ijsbrekers als je hier niet zo goed in bent. Werken is een groot onderdeel van je leven, laten we er met zijn allen voor zorgen dat het samenwerken leuk is.